Börja rida

Vill du börja rida hos oss?

Hos oss har vi elever från 7 års ålder upp till vuxna i alla åldrar.

För att göra en intresseanmälan fyller du i nedanstående uppgifter.
Har du frågor? Kontakta oss via mail: ridskola@nassjoridklubb.se

OBS! Fyll i formuläret noga, samtliga fält markerade med *  måste fyllas i för att kunna skicka formuläret.

Beskrivning av nivårerna finns längre ner på sidan.

Ridning: Skritt, starta, stanna, svänga. Trav påbörjad med eller utan ledare. Ridvägar, gå över bommar och träna på att stå i lätt sits.

Teori: Borsta hästen och de olika borstarnas funktion samt kratsa hovar. Hjälpa till att sadla och tränsa. Enkla ridvägar.

Ridning: Rider utan ledare. Fortsatt träning av ridvägar. Rider lätt. Börjar prova på galopp. Styr över bommar samt mindre hinder själv.

Teori: Gör självständigt iordning hästen inför ridning med hjälp vid behov (stor häst att sadla exempelvis). Hästens skötsel, ridvägar hästens färger och tecken. Hästens kroppsspråk, enklare kroppsdelar. Enklare foderkunskap.

Ridning: Rider i alla gångarter. Hoppar enstaka hinder samt hoppar enklare banor i trav. Står i lätt sits. Rider på volter. Klarar att hålla avstånd till varandra. Rider mer precisa vägar. Börjar titta på ställning och böjning.

Teori: Ska självständigt kunna göra iordning häst i lämplig storlek inför ridning. Grundläggande foderkunskap. Vanliga hästraser, hästens kroppsdelar, utrustning samt skötsel av utrustning. Hästens instinkter och flyktbeteende.

Ridning: Rider i alla gångarter. Hoppar enstaka hinder och enklare banor i galopp. Fortsatt arbete med ställning och böjning. Påbörjar enklare sidvärtsrörelser såsom skänkelvikning och framdelsvändning. Börjar prata om hästens takt, form och balans.

Teori: Tillpassning av utrustning. Visitation av hästen. Hästens allmäntillstånd såsom puls, temp m.m. Kunna visa häst vid hand. Grundregler för tävling.

Ridning: Hoppar banor i balans i galopp. Utveckla sidvärtsrörelserna. Mer fokus på takt, form och balans.

Teori:
Hästens fysiologi och anatomi samt biomekanik. Ingående foderlära – vad avgör hästens näringsbehov. Sjukdomslära. Hovvård.

Ridning: Arbetar vidare med precisionen på tidigare stadier samt introducerar samlande rörelser. Provar på galoppombyten, bakdelsvändningar m.m. i mån av hästmaterial.

Ridning: Liknande nivå 5 med tillägg av mer avancerade hindertyper, kombinationer. Hjälper till att utbilda samt förstå utbildningen av hästar.

Teori: Exteriör samt dess betydelse, sjukdomar, olater, bandagering. Går igenom lastning. Hoppteori.

Prova på

När du börjar som ny elev provar du 3 gånger i en följd i den grupp du blivit erbjuden.

Fortsätter du efter tre gånger får du en faktura på medlemsavgift samt resterande gånger som är kvar på den betalningsperioden och våra uppsägningsregler gäller.

Väljer du att inte behålla platsen faktureras du endast för de lektionerna du tagit.

Nybörjare

Nybörjargrupperna har både ridning och teori varje vecka, 30 min teori samt 30 min i ridhuset

Som nybörjare ska du ha med dig en ledare till hästen som klarar av att leda och springa med hästen första terminen. Finns inte det så gör vi vårt allra bästa att hitta ideella medhjälpare men räkna med att er hjälp behövs.